ikona telefonu +48 67 216 03 18      ikona maila Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Podstawowe błędy przy konserwacji agregatu uprawowo-siewnego

Rolnicy, którzy chcą przedłużyć żywotność swoich agregatów uprawowo-siewnych, powinni poddawać je konserwacji po zakończonym sezonie siewnym. Należy to robić, przestrzegając kilku zasad, aby nieumyślnie nie zaszkodzić sprzętowi. Co warto wiedzieć o konserwacji agregatów uprawowo-siewnych?

Czyszczenie maszyny

Dokładne oczyszczenie maszyny jest niezwykle istotne, aby zabiegi konserwacyjne miały sens. Agregat powinien być najpierw wstępnie oczyszczony, a później dokładnie umyty. Czyszcząc maszynę, warto przyjrzeć się, czy pojawiły się jakieś usterki lub braki elementów. Jeśli tak, po skończeniu umycia należy je uzupełnić. Przed myciem zawsze trzeba pamiętać o opróżnieniu skrzyni nasiennej. Jeśli do zalegającego materiału siewnego dostanie się woda, zacznie on kiełkować. Mycie najlepiej jest przeprowadzić myjką wysokociśnieniową, aby nie uszkodzić lakieru. Wody oczywiście nie kierujemy bezpośrednio na instalacje elektryczne. Po dokładnym umyciu maszyny należy zostawić ją w przewiewnym, najlepiej nasłonecznionym miejscu, aby dobrze wyschła.

Środki smarne

Agregaty uprawowo-siewne wymagają konserwacji środkami smarnymi, o czym wielu rolników zapomina. Przeprowadza się je po wyschnięciu maszyny po myciu. Nasmarowanie łożysk nie tylko skutkuje wypchnięciem zalegającej w nich wody, ale też umożliwia lokalizację niedrożnych smarowniczek i luźnych lub zużytych łożysk. Redlice siewnika muszą być zakonserwowane olejem biodegradowalnym lub środkiem dedykowanym do tego celu. Sprawdzamy i smarujemy również znaczniki przejazdowe i przedwschodowe oraz wał agregatu. Warto zwrócić uwagę na skrobaki i wał przekaźnika mocy, w którym znajdują się łożyska krzyżaków. Na końcu smarujemy łańcuch odpowiedzialny za przenoszenie napędu z koła na przekładnię siewnika.

Uszkodzenia lakieru

Kolejnym popełnianym błędem jest zaniedbanie likwidacji uszkodzeń lakieru. Te są naturalnym skutkiem pracy maszyny w polu – kontaktu maszyny z gałęziami czy kamieniami. Wszystkie rysy i uszkodzenia powinno się podczas konserwacji uzupełnić odpowiednio dobraną farbą.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.